Aktualności

Zrównoważony rozwój w etykietach – co oznacza, jak do niego dążyć i jakie daje korzyści?

04-09-2024

Wzrost liczby ludności na świecie, a co za tym idzie – także konsumpcji dóbr i nieodłącznej od tego procesu produkcji odpadów sprawia, że myślenie o zrównoważonym rozwoju staje się nie tylko modne, ale wręcz konieczne. I nie chodzi tu jedynie o niewykonalne zmniejszenie produkcji, ale takie jej prowadzenie, aby wspierała środowisko naturalne. Firmy powinny zatem ukierunkować swoją politykę na długofalowe zmiany koncentrujące się na jak najbardziej efektywnym korzystaniu z surowców odnawialnych, ale też ich odzysku z gotowych opakowań oraz ponownym recyklingu. Słowem – na zrównoważonym rozwoju, który oprócz samych opakowań dotyczy w dużym stopniu także znajdujących się na nich etykiet.

Idea 3R

Etykiety są integralną częścią opakowań, zatem po zużyciu produktu mogą tak samo podlegać procesowi odzysku, jak butelki czy kartony. Gospodarka cyrkularna powinna jednak nie tylko uwzględniać to, skąd wzięto surowce do produkcji etykiety czy opakowania, ale również szerzyć świadomość tego, w jaki sposób “zawrócić” je do ponownego obiegu. Najprościej można ten schemat opisać za pomocą 3R:

  • reduce (mniejsze wykorzystanie surowców nieodnawialnych, np. ropy naftowej), ale także zmniejszenie grubości etykiet,
  • recycle – przetwarzanie zużytych opakowań do ponownego wykorzystania, stosowanie odnawialnych surowców jak celuloza,
  • renew – ponowne wykorzystanie pochodzących z recyklingu opakowań czy etykiet z wykorzystaniem na plus faktu ich pozornej niedoskonałości wizualnej, np. przebarwień (budowanie świadomości marki, jako wspierającej zrównoważony rozwój).

Recykling całościowy czy częściowy?

Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, jeśli chodzi o zaspokojenie potrzeb klienta. Dlatego warto stosować zarówno etykiety będące częściowo, jak i w całości produktami pochodzącymi z recyklingu poprzemysłowego, które nie ustępują jakościowo produktom pierwotnym. Warto zauważyć, że zarówno etykiety papierowe, jak i foliowe mogą wpisywać się w ideę zrównoważonego rozwoju. Najważniejsze jest bowiem to, aby były one kompatybilne z opakowaniem, dobrze aplikowały się, a przede wszystkim – przetrwały cały proces użytkowania produktu.

Nie trzeba zatem rezygnować z etykiet pochodzących z recyklingu. Warto natomiast postawić na cieńsze produkty, których produkcja będzie wymagała mniejszego zużycia wody, energii i dwutlenku węgla. Można też pokusić się o znalezienie odbiorcy podkładów tzw. linerów po etykietach, które ze względu na cienką warstwę silikonu na ich powierzchni nie nadają się do recyklingu właściwego dla papieru, a które z powodzeniem można przekształcić w inne produkty.

Wyzwania przyszłości, czyli co zrobić, aby wspierać zrównoważony rozwój w produkcji etykiet

Działania wspierające zrównoważony rozwój etykiet zaczynają się już na poziomie budowania świadomości zwykłych obywateli, którzy w swoich gospodarstwach domowych segregują odpady. Wiele zależy także od prawodawców, którzy mogą odpowiednimi rozporządzeniami usprawnić recykling – np. poprzez rozpowszechnienie produkcji mono opakowań, gdzie etykiety są wykonane z tego samego materiału, co butelka czy karton. Innym sposobem, jest stosowanie etykiet zmywalnych typu wash-off, które o wiele łatwiej oddzielić od opakowania głównego dzięki rozpuszczalnemu w wodzie klejowi.

Zrównoważony rozwój etykiet w COMEX

Jako firma wyznająca ideę zrównoważonego rozwoju COMEX wspiera ideę 3R. Dobrze wiemy, że etykiety pochodzące z recyklingu nie będą idealnie takie same jak te pierwotne, gdyż, jak już wspominaliśmy, mogą one mieć nieco inne walory estetyczne. Nie umniejsza to faktu, że to, co dla niektórych jest wadą, można przekuć w zaletę. Etykieta, po której widać, że nie jest idealnie biała, ma pozostałości pigmentu będące wynikiem recyklingu, może doskonale promować markę czy produkt i rozpowszechniać ideę wykorzystywania surowców odnawialnych i całej idei 3R.

Comex poleca projektowanie etykiet zgodnie z ideą 3R, które dzięki odpowiednio dobranym parametrom mogą być zgodne z wizją Klienta, a jednocześnie, można na nich zastosować różnego rodzaju uszlachetnienia takich jak hot- i cold-stamping, lakiery, hologramy czy innych rozwiązania, bez negatywnego wpływu na środowisko.

Każdorazowo Klienci mogą też skorzystać ze wsparcia naszych doradców. Zapraszamy.

Kontakt

Verified by MonsterInsights